En personuppgift är en uppgift som direkt eller indirekt pekar ut en person. Det är till exempel namn, adress och personnummer – men det kan även vara en bild eller bankkontonummer om det går att koppla uppgiften till en levande person.
Med personuppgiftsbehandling, eller behandling av personuppgifter, menas i princip alla åtgärder som går att vidta med uppgifterna. En behandling kan till exempel vara att samla in, registrera, lagra, organisera, samköra eller skriva ut uppgifterna.
För de behandlingar som sker inom föreningen är Digitaliseringskonsulterna personuppgiftsansvarig (Digitaliseringskonsulterna ideell förening, Box 7574, 103 93 Stockholm, 802535–4609).
Som ett led i medlemskapet i föreningen görs en insamling av kontaktuppgifter till kontaktpersoner för respektive medlemsföretaget. Det vi behandlar är då i huvudsak namn, e-postadress, telefonnummer och befattning.
Vi behandlar även personuppgifter i syfte att tillhandahålla de tjänster som har begärts (exempelvis ett nyhetsbrev, deltagande i en utbildning, möte eller seminarium med mera).
Vi kommer även behandla personuppgifter för fakturering av medlemsavgiften.
Vi informerar även om våra kommande föreningsmöten, evenemang och annat som vi finner ligga i såväl mottagarens som vårt intresse. Det kan också förekomma att vi skickar ut enkäter för att utvärdera utbildningar, seminarier och andra aktiviteter eller tjänster.
Föreningen behandlar alltid personuppgifter i enlighet med tillämplig lagstiftning. Vi behandlar personuppgifter då det är nödvändigt för att fullgöra ett avtal eller svara på begäran om service eller då vi har ett annat legitimt och berättigat intresse av att behandla personuppgifter, till exempel ett intresse av att få marknadsföra våra tjänster.
Om föreningen skulle behandla personuppgifter för något ändamål som kräver samtycke kommer vi att inhämta samtycke i förväg. Vissa personuppgifter kan vara obligatoriska att tillhandahålla och detta kommer då att anges eller framgå i samband med att uppgifterna samlas in.
Insamling av personuppgifter sker i samband med att medlemsföretaget blir medlem samt då personer anmäler sig för att få nyhetsbrev, deltar på seminarier och andra event eller anmäler sitt intresse för att vara aktiv i någon av våra arbetsgrupper.
Vår webbplats använder kakor (cookies). Vi måste enligt lag informera våra besökare om detta, vad kakorna används till och hur man kan välja bort dem.
I en del situationer är det nödvändigt för oss att anlita andra parter för att kunna utföra vårt arbete. Det handlar exempelvis om att vi använder oss av olika IT-leverantörer.
Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES men ibland är det inte möjligt, till exempel för visst IT-stöd kan uppgifterna föras till ett land utanför EU/EES. I sådana fall säkerställer vi alltid att uppgifterna är skyddade och att det finns skyddsåtgärder på̊ plats.
Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Hur lång lagringstiden kan bli är olika beroende på ändamål med behandlingen och hur länge uppgiften är nödvändig för ändamålet. Efter det kommer vi att på ett säkert sätt gallra eller avidentifiera dina uppgifter så att det inte längre går att koppla dem till dig. Vissa uppgifter i bokföringen behöver på grund av lagstiftning till exempel sparas minst sju år medan uppgifter om specialkost raderas så snart evenemanget är avslutat.
I enlighet med dataskyddsförordningen har du vissa rättigheter avseende behandlingen av dina personuppgifter.
Du har rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter via ett registerutdrag. Eftersom det är viktigt att vi inte lämnar ut dina personuppgifter till någon annan, måste en begäran om registerutdrag göras skriftligen och undertecknas av dig. Vi besvarar din förfrågan utan onödigt dröjsmål och som senast inom en månad.
Du har alltid rätt att begära att dina personuppgifter rättas. Du har möjlighet att kontakta oss på̊ info@digitaliseringskonsulterna.se.
Du kan begära radering av dina personuppgifter, under förutsättning att vi inte har en skyldighet att spara personuppgifterna i enlighet med gällande lagar och regler.
Du har rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter som grundar sig på̊ en intresseavvägning. Du har även rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål. Det innebär att du har rätt att säga nej till nyhetsbrev och andra marknadsföringsutskick från oss. Om du invänder mot marknadsföring kommer dina personuppgifter inte längre att behandlas för sådana ändamål.
Du har rätt att kräva att personuppgifter flyttas från oss till ett annat företag, myndighet eller organisation. Denna rättighet är begränsad till uppgifter som du själv tillhandahållit oss.
Vi arbetar aktivt för att säkerställa att personuppgifter hanteras på ett säkert sätt. Det gäller såväl genom tekniska som organisatoriska skyddsåtgärder.
Integritetsskyddsmyndigheten är ansvarig myndighet för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen kring dataskydd. Om du anser att vi agerar felaktigt kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten, se www.imy.se.
Kontakta oss vid frågor om hur vi behandlar personuppgifter.
Om du har frågor om hur vi behandlar personuppgifter eller har en begäran i enlighet med ovan rättigheter är du alltid välkommen att kontakta oss på info@digitaliseringskonsulterna.se.